پرش به محتوا

مسجد سیدة زینب (قاهره): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۰: خط ۲۰:


== توصيف بنا ==
== توصيف بنا ==
مسجد سیدة زينب در میدانی به همین نام قرار گرفته است که قبل از بازسازی مسجد، با نام «قنطرة السباع» شناخته می‌شد. این مسجد در موازات قبله و از هفت رواق ساخته شده است که در میان آن‌ها رواق اصلی مسجد به شکل مربع قرار دارد و گنبد مسجد بر آن بنا شده است.  
مسجد سیدة زينب در میدانی به همین نام قرار گرفته است که قبل از بازسازی مسجد، با نام «قنطرة السباع» شناخته می‌شد. این مسجد در موازات قبله و از هفت رواق ساخته شده است که در میان آن‌ها رواق اصلی مسجد به شکل مربع قرار دارد و گنبد مسجد بر آن بنا شده است. مساحت مسجد سیدة زینب حدود هفت هزار متر مربع است و بر مبنای معماری اسلامی در قرن دهم هـ. ساخته شده است و مناره‌ها، گنبدها و دیوارها حاوی نقوش و طرح‌های عربی هستند و با آیات قرآن و اشعاری پیرامون اهل بیت تزیین شده اند.<ref name=":0">مجلة شعائر، العدد 36 ، ص 11 .</ref>


در ضلع شمالی مسجد، دو محوطه‌ی ورودی دیده می‌شود که درب‌های اصلی مسجد داخل آن‌هاست. قسمت شمال غربی مسجد، در بر دارنده‌ی ضریح دو نفر به نام‌های «سید محمد العتريس» و «سید عبدالرحمان العیدروس» است که از عالمان شیعه و اهل بیت پیامبر به شمار می‌روند.  
در بازسازی‌های این مسجد محوطه‌هایی به مساحت بنا اضافه شده‌اند و محراب جدید مسجد، به شکلی بازسازی شده است که در وسط بنا قرار گیرد و محراب قدیم را نیز در میان داشته باشد.


در بازسازی‌های این مسجد محوطه‌هایی به مساحت بنا اضافه شده‌اند و محراب جدید مسجد، به شکلی بازسازی شده است که در وسط بنا قرار گیرد و محراب قدیم را نیز در میان داشته باشد. در ضلع غربی مسجد نیز دو درب ورودی تعبیه شده است.  
=== درب‌ها ===
این مسجد در کل 4 درب دارد که سه درب آن در ضلع شمالی مسجد، که منتهی به میدان سیدة زینب است، قرار گرفته است. درب دیگری در ضلع غربی مسجد وجود دارد که ويژه بانوان است و به ضریح منتهی می‌شود. <ref name=":0" />


=== سید التعريس و سید العيدروس ===
قسمت شمال غربی مسجد، در بر دارنده‌ی ضریح دو نفر به نام‌های «سید محمد العتريس» و «سید عبدالرحمان العیدروس» است که از عالمان شیعه و اهل بیت پیامبر به شمار می‌روند و در نگهداری از این مسجد و بارگاه، تلاش زیادی کرده اند.


 
=== ضریح حضرت زینب ===
مساحت این مسجد حدود هفت هزار متر مربع است
ضریح حضرت زینب، که در قسمت غربی مسجد قرار دارد، از برنج ساخته شده است و بر فراز آن گنبد بزرگی بنا شده است که با گچبری و رنگ‌آمیزی تزیین شده و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی دارد.
 
این مسجد بر مبنای معماری اسلامی در قرن دهم هـ. ساخته شده است و مناره‌ها، گنبدها و دیوارها حاوی نقوش و طرح‌های عربی هستند و با آیات قرآن و اشعاری پیرامون اهل بیت تزیین شده اند.  


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==