پرش به محتوا

آثار پیامبر در سوریه: تفاوت میان نسخه‌ها

۱٬۹۱۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۵ مارس ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۷: خط ۶۷:


===قدمگاه منسوب به پيامبر(ص) در مسجد کريميه شهر حلب===
===قدمگاه منسوب به پيامبر(ص) در مسجد کريميه شهر حلب===
مسجد کريميه، در محله «باب قِنَّسرين» که از محلّه‌هاي تاريخي حلب است، قرار دارد نام اين مسجد در گذشته «مسجد مُحَصّب» بوده‌است.
در شبستان مسجد، سنگ زرد‌رنگي وجود دارد که در آن جاي پايي منسوب به حضرت محمد(ص) به چشم مي‌خورد. براساس داستان رايج مردمي، اين سنگ را براي نخستين بار، شيخ عبدالکريم خوافي در اين مسجد قرار داد.<ref>اعلام النبلاء بتاريخ حلب الشهباء، ج 5، ص 288.</ref>
صاحب نهر الذهب .<ref>نهر الذهب في تاريخ حلب، ج 2، ص 79.</ref> شيخ محمد ابوالوفاي رفاعي  در منظومه خود به این جایگاه اشاره‌ کرده‌اند.<ref>«اولياء حلب في منظومة الشيخ وفاء»، ص 408. </ref>
سنگ حاوي جاي پاي منسوب به پيامبر(ص)، در جايگاه ويژه‌اي در ديوار جنوبي شبستان در شرق محراب، قرار دارد. اين جايگاه شامل محفظه شيشه‌اي کوچکي است که بالاي آن، ماکت کوچکي از گنبد خضراي مسجد‌النبي(ص) به چشم مي‌خورد. پشت سنگ قدمگاه، سقاخانه‌اي نصب شده است تا آب از بالاي آن سرازير گردد و با گذشتن از روي سنگ، در حوضچه کوچک پايين آن جمع شود تا زائران از آن به نيت تبرک آب بنوشند.
مسجد کريميه، امروزه جايگاه صوفيان طريقه شاذليه شهر حلب است که هر هفته، روزهاي جمعه پس از نماز عصر، مراسم و حلقه‌هاي ذکر خود را در آن برگزار مي‌کنند.


===غار جبرئيل (غار اصحاب کهف) در کوه قاسيونِ دمشق===
===غار جبرئيل (غار اصحاب کهف) در کوه قاسيونِ دمشق===