پرش به محتوا

مزار حمزه غربی (حله): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۸: خط ۲۸:


==تاریخچه==
==تاریخچه==
پیش از سده چهاردهم قمری: بنای این مزار، پیش از سده چهاردهم قمری، خانه‌اى گلى بود كه سقفى از شاخه‌هاى درخت خرما داشت.


اوائل سده چهاردهم تا سال ۱۳۳۹ قمری: به همت سيد محمد قزوينى، برادر سيد مهدى و متوفاى ١٣٣۵ق. نخستین بازسازى‌ها به كمك افرادى از قبيله آل نجم هلال ، كه ساكن آن منطقه بودند و مسئوليت اداره اين حرم را بر عهده داشتند، شكل گرفته، بعدها با آجر استحكام يافته و  تا سال ١٣٣٩ق. پابرجا ماند.
* '''پیش از سده چهاردهم قمری''': بنای این مزار، پیش از سده چهاردهم قمری، خانه‌اى گلى بود كه سقفى از شاخه‌هاى درخت خرما داشت.
 
* '''اوائل سده چهاردهم تا سال ۱۳۳۹ قمری''': به همت سيد محمد قزوينى، برادر [[سید مهدی قزوینی|سيد مهدى]] و متوفاى ١٣٣۵ق. نخستین بازسازى‌ها به كمك افرادى از قبيله آل نجم هلال ، كه ساكن آن منطقه بودند و مسئوليت اداره اين حرم را بر عهده داشتند، شكل گرفته، بعدها با آجر استحكام يافته و  تا سال ١٣٣٩ق. پابرجا ماند.
سال ۱۳۳۹ قمری: با تلاش‌هاى عداى الجريان، رئيس قبيله آل بوسلطان كه روابط خوبى نيز با دولت آن روز عراق داشت، و با همكارى شماری از بازرگانان و برخى از چهره‌هاى سرشناس، در سال ١٣٣٩ق، گنبدى بر مرقد مطهر ساخته شد و حرم و صحن توسعه يافت.
* '''سال ۱۳۳۹ قمری''': با تلاش‌هاى عداى الجريان، رئيس قبيله آل بوسلطان كه روابط خوبى نيز با دولت آن روز [[عراق]] داشت، و با همكارى شماری از بازرگانان و برخى از چهره‌هاى سرشناس، در سال ١٣٣٩ق، گنبدى بر این مرقد ساخته شد و حرم و صحن گسترش يافت.
 
* '''سال ۱۳۶۲ قمری''': سومين تلاش عمرانى براى حرم، ٢٣ سال بعد، به همت شيخ نايف الحرمان انجام شد. وى، رؤساى عشاير منطقه را به كمك گرفت و امور نيمه‌تمام بازسازى پيشين را تكميل كرد؛ مانند مسجدى كه براى نمازخانه مردان، از سال ١٩٢٢م. (۱۳۴۰-۱۳۴۱ق) متوقف شده بود.
سال ۱۳۶۲ قمری: سومين تلاش عمرانى براى حرم، ٢٣ سال بعد، به همت شيخ نايف الحرمان انجام شد. وى، رؤساى عشاير منطقه را به كمك گرفت و امور نيمه‌تمام بازسازى پيشين را تكميل كرد؛ مانند مسجدى كه براى نمازخانه مردان، از سال ١٩٢٢م. (۱۳۴۰-۱۳۴۱ق) متوقف شده بود.
* '''سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ قمری''': در سال ١٩۶٢م. (۱۳۸۱-۱۳۸۲ق)، بافت فرسوده صحن و مرقد، از جمله دروازه اصلى حرم، بازسازی شد.  
 
* '''سال ۱۳۹۶ قمری''': در سال ١٩٧۶م. (۱۳۹۶ق)، رئيس جمهور وقت عراق، [[احمد حسن البكر]]، به [[زيارت]] این مزار آمد. او پس از بازگشت به [[بغداد]]، طرح گسترش و رسيدگى این مرقد را صادر كرد. با پيگيرى و زيارت‌هاى پياپى وى، صحن‌ها و بناهاى پيرامون آن به شكل بى‌سابقه‌اى گسترش يافت. سه دليل برای اهتمام ويژه وى، گفته شده است: ۱.نيازمندى حزب حاكم در آن زمان براى كسب مشروعيت و محبوبيت در ميان مناطق ميانى فرات ۲.توصيه زنى پيشگو درباره حكومت وی ۳.[[شفا]] یافتن او با [[توسل]] به صاحب این مزار؛ وى در آن زمان، گرفتار بيمارى سختى شده بود.<ref>المثل الاعلى، صص ۵۴-۵٧.</ref>
سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ قمری: در سال ١٩۶٢م. (۱۳۸۱-۱۳۸۲ق)، بافت فرسوده صحن و مرقد مطهر، از جمله دروازه اصلى حرم، مرمت شد.  
* '''سال ۱۴۱۴-۱۴۱۳ قمری''': گنبد كنونى حرم با ارتفاع ٢١ متر، در سال ١٩٩٣م. (141۴-141۳ق) ساخته شد.  
 
* '''سال ۱۴۲۶ قمری''': این مرقد، در سال ٢٠٠۵م. (۱۴۲۶ق) به نهاد «الأمانة العامة للمزارات الشيعيه» واگذار شد؛ اين نهاد جزء تشكيلات ديوان وقف شيعى است و زير نظر نخست‌وزير اداره مى‌شود. از آن تاريخ، فعاليت‌هاى گسترده‌اى براى بازسازى و نوسازى مزار شكل گرفت. پوشش مرمر داخل حرم، كاشى‌كارى صحن داخلى و ضریح جدید از این اقدامات است.<ref name=":0" />
سال ۱۳۹۶ قمری: در سال ١٩٧۶م. (۱۳۹۶ق)، رئيس جمهور وقت عراق، احمد حسن البكر، به زيارت حرم جناب حمزه آمد. او پس از بازگشت به بغداد، طرح توسعه و رسيدگى حرم مطهر حمزه را صادر كرد. با پيگيرى و زيارت‌هاى پياپى وى، صحن‌ها و بناهاى پيرامون آن به شكل بى‌سابقه‌اى توسعه يافت. سه دليل برای اين اهتمام ويژه وى، گفته شده است: ۱.نيازمندى حزب حاكم در آن زمان براى كسب مشروعيت و محبوبيت در ميان مناطق ميانى فرات ۲.توصيه زنى پيشگو، درباره حكومت وی ۳.شفا یافتن او با توسل به صاحب این مزار؛ وى در آن زمان، گرفتار بيمارى سختى شده بود.<ref>المثل الاعلى، صص ۵۴-۵٧.</ref>
 
سال 141۴-141۳ قمری: گنبد كنونى حرم با ارتفاع ٢١ متر، در سال ١٩٩٣م. (141۴-141۳ق) ساخته شد.  
 
سال ۱۴۲۶ قمری: حرم ابى‌يعلى در سال ٢٠٠۵م. (۱۴۲۶ق) به نهاد «الأمانة العامة للمزارات الشيعيه» واگذار شد؛ اين نهاد جزء تشكيلات ديوان وقف شيعى است و زير نظر نخست‌وزير اداره مى‌شود. از آن تاريخ، فعاليت‌هاى گسترده‌اى براى بازسازى و نوسازى مزار شكل گرفت. پوشش مرمر داخل حرم، كاشى‌كارى صحن داخلى و ضریح جدید از این اقدامات است.<ref name=":0" />


==در سروده شاعران==
==در سروده شاعران==
۱۵٬۶۱۴

ویرایش