پرش به محتوا

سیاست و زیارت در حجاز(کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۱: خط ۵۱:


==فصل اول: مفهوم شناسی و معرفی منابع تحقیق==
==فصل اول: مفهوم شناسی و معرفی منابع تحقیق==
در این فصل عبارات واصطلاحات بنیادی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، شرح داده شده است. عبارات: [[زیارت]]، [[زیارتگاه]]، [[حجاز]]، [[خلفای چهارگانه]] (نخستین)، [[خلافت اموی]] و [[خلافت عباسی]].
در این فصل عبارات واصطلاحات بنیادی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، شرح داده شده است. عبارات: [[زیارت]]، [[زیارتگاه]]، [[حجاز]]، [[خلفای چهارگانه]] (نخستین)، [[خلافت اموی]] و [[خلافت عباسی]].<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص15-17</ref>


در قسمت دیگرمنابع تحقیق معرفی شده است که شامل: کتب [[تاریخ مدینه]]، کتب [[فضائل مدینه]]، کتب [[تاریخ مکه]]، کتب [[حدیث]] و [[تواریخ عمومی]] و آثار [[ابن تیمیه]] است.
در قسمت دیگرمنابع تحقیق معرفی شده است که شامل: کتب [[تاریخ مدینه]]، کتب [[فضائل مدینه]]، کتب [[تاریخ مکه]]، کتب [[حدیث]] و [[تواریخ عمومی]] و آثار [[ابن تیمیه]] است.<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص18-36</ref>


==فصل دوم: اهداف و پیشینه زیارت==
==فصل دوم: اهداف و پیشینه زیارت==
خط ۶۷: خط ۶۷:
* تفاخر و ارزش های قومی- قبیله ای
* تفاخر و ارزش های قومی- قبیله ای
* حفظ راه و سیره مدفونین در مزارات
* حفظ راه و سیره مدفونین در مزارات
* مشروعیت بخشی به دولت ها ([[زیارت]] و سیاست)
* مشروعیت بخشی به دولت ها ([[زیارت]] و سیاست)<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص39-41</ref>
در این بخش با بررسی تاریخچه [[زیارت]] در [[حجاز]] پیش از [[اسلام]]، به بتکده های اعراب پرداخته که محل توجه مردم بوده و با تجمع و گردهمایی مردم در این زیارتگاهها، بازارها شکل می گرفت که برای اشراف و حاکمان نفع اقتصادی در پی داشت. با بیان این نکته که [[بیت المقدس]] زیارتگاه مورد اهمیت [[ادیان ابراهیمی]] [[مسیحیت]] و[[یهود]] است [[زیارتگاه]] های آنها در حجاز قبل از اسلام را نیز معرفی می کند؛ چنان که [[معبد نجران]] مشهورترین زیارتگاه مسیحیان قبل از اسلام بوده<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص 49</ref> و با توجه به [[تورات]] که به [[تیمان]] و [[تیما]] اشاره دارد احتمالا همان منطقه تیما در حجاز بوده که می توانست برای یهودیان ارزش زیارتی داشته باشد.  
در این بخش با بررسی تاریخچه [[زیارت]] در [[حجاز]] پیش از [[اسلام]]، به بتکده های اعراب پرداخته که محل توجه مردم بوده و با تجمع و گردهمایی مردم در این زیارتگاهها، بازارها شکل می گرفت که برای اشراف و حاکمان نفع اقتصادی در پی داشت.<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص47</ref> با بیان این نکته که [[بیت المقدس]] زیارتگاه مورد اهمیت [[ادیان ابراهیمی]] [[مسیحیت]] و[[یهود]] است<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص48</ref> [[زیارتگاه]] های آنها در حجاز قبل از اسلام را نیز معرفی می کند؛ چنان که [[معبد نجران]] مشهورترین زیارتگاه مسیحیان قبل از اسلام بوده<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص 49</ref> و با توجه به [[تورات]] که به [[تیمان]] و [[تیما]] اشاره دارد<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص52</ref> احتمالا همان منطقه تیما در حجاز بوده که می توانست برای یهودیان ارزش زیارتی داشته باشد.  


همچنین نویسندگان به تحول مفهوم زیارت نیز پرداخته اند. به این معنا که هدف از [[زیارت]] فقط رفتن به مکان مقدس نیست و در ادیان ابراهیمی [[توسل]] و [[شفاعت]] جستن از بزرگان و مقدسات هدف زیارت است.
همچنین نویسندگان به تحول مفهوم زیارت نیز پرداخته اند. به این معنا که هدف از [[زیارت]] فقط رفتن به مکان مقدس نیست و در ادیان ابراهیمی [[توسل]] و [[شفاعت]] جستن از بزرگان و مقدسات هدف زیارت است.<ref>سیاست و زیارت در حجاز، ص60-61</ref>