پرش به محتوا

بازسازی مسجدالنبی (مهدی عباسی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''بازسازی مسجدالنبی(مهدی عباسی)'''، در دوره عباسی، توسعه مسجد فقط در دوره مهدی صورت گرفت.
'''بازسازی مسجدالنبی(مهدی عباسی)'''، در سال ۱۶۵ قمری به فرمان خلیفه مهدی عباسی انجام شد. در این بازسازی تنها قسمت شمالی مسجد تخریب و دوباره ساخته شد و طول مسجد افزایش یافت. در منابع افزایش مساحت [[مسجد النبی|مسجدالنبی]] در این دوره بین 53 تا 100 ذراع گفته شده‌است. خانه‌هایی که در جهت گسترش مسجد بودند از جمله خانه ملیکه، شرحبیل بن حسنه، عبدالله بن مسعود و مسود بن مخرومه تخریب و به مساحت مسجد افزوده شد. بنا بر گزارش‌هایی تعداد درها به 24 در رسید که بعدا به مرور بسته شدند.


در منابع افزایش مساحت [[مسجد النبی|مسجدالنبی]] در این دوره بین 53 تا 100 ذراع گفته شده‌است. براثر این بازسازی که تنها در جهت شمال مسجد صورت گرفت، خانه‌های اطراف در مسجد ادغام شد از جمله خانه ملیکه، شرحبیل بن حسنه، عبدالله بن مسعود و مسود بن مخرومه.
در این دوره مسجد با کاشی‌‌های معرق زینت شد. از سنگ‌های رخام و مرمر برای دیوارها استفاده گردید. در این دوره مقصوره [[بنی‌امیه|دوره اموی]] ویران و با سطح مسجد برابر شد و مقصوره جدیدی از چوب ساخته شد.  
 
در این دوره مسجد با کاشی‌‌های معرق زینت شد. از سنگ‌های رخام و مرمر برای دیوارها استفاده گردید.
 
تعداد درها به 24 در رسید که به نقل از منابع این درها به مرور بسته شد و درهای چهارگانه و اصلی مسجد باقی ماند.
 
در این دوره مقصوره [[بنی‌امیه|دوره اموی]] ویران و با سطح مسجد برابر شد و مقصوره جدیدی از چوب ساخته شد.
 
مأذنه‌ها نیز همان 3 مأذنه دوره اموی ذکر شده که تا آن زمان پابرجا بوده‌است.
 
معماری بنا بر عهده عبدالله بن عاصم بن عمربن عبدالعزیز و عبدالملک بن شبیب غسانی از اهالی شام بود که پس از وفات ابن عاصم عبدالله بن موسی حمصی به جای وی به کار پرداخت. جعفربن سلیمان بن عبدالله بن عباس، عامل مهدی در مدینه نیز ناظر بنا بود.


==زمان بازسازی==
==زمان بازسازی==