بازسازی مسجدالنبی (مهدی عباسی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''بازسازی مسجدالنبی به فرمان خلیفه مهدی عباسی''' در سال ۱۶۵ قمری انجام شد. در این بازسازی تنها قسمت شمالی مسجد تخریب و دوباره ساخته شد و طول مسجد افزایش یافت. در منابع افزایش مساحت [[مسجد النبی|مسجدالنبی]] در این دوره بین 53 تا 100 ذراع گفته شده‌است. خانه‌هایی که در جهت گسترش مسجد بودند از جمله خانه ملیکه، شرحبیل بن حسنه، عبدالله بن مسعود و مسود بن مخرومه تخریب و به مساحت مسجد افزوده شد. بنا بر گزارش‌هایی تعداد درها به 24 در رسید که بعدا به مرور بسته شدند.
'''بازسازی مسجدالنبی به فرمان خلیفه مهدی عباسی''' در سال ۱۶۵ قمری انجام شد. در این بازسازی تنها قسمت شمالی [[مسجد النبی|مسجدالنبی]] تخریب و دوباره ساخته شد و طول مسجد افزایش یافت. در منابع افزایش مساحت مسجدالنبی در این دوره بین 53 تا 100 ذراع گفته شده‌است. خانه‌هایی که در جهت گسترش مسجد بودند از جمله خانه ملیکه، شرحبیل بن حسنه، [[عبدالله بن مسعود]] و مسود بن مخرومه تخریب و به مساحت مسجد افزوده شد. بنا بر گزارش‌هایی تعداد درها به 24 در رسید که بعدا به مرور بسته شدند.


در این دوره مسجد با کاشی‌‌های معرق زینت شد. از سنگ‌های رخام و مرمر برای دیوارها استفاده گردید. در این دوره مقصوره [[بنی‌امیه|دوره اموی]] ویران و با سطح مسجد برابر شد و مقصوره جدیدی از چوب ساخته شد.  
در این دوره مسجد با کاشی‌‌های معرق زینت شد. از سنگ‌های رخام و مرمر برای دیوارها استفاده گردید. در این دوره [[مقصوره]] [[بنی‌امیه|دوره اموی]] ویران و با سطح مسجد برابر شد و مقصوره جدیدی از چوب ساخته شد.  


==زمان بازسازی==
==زمان بازسازی==
مهدی عباسی در سال 160 قمری حج بجا آورد و سپس به زیارت مدینه آمد. در این سفر وی دستور توسعه مسجد را داد.<ref>عماره المسجد النبوی، ص 148</ref> بازسازی مسجد در سال 162هـ.ق/79-778م. آغاز شد و تا سال 165هـ.ق/82-781م ادامه یافت.<ref name=":0">مدینه منوره، ص 97</ref>  
[[مهدی عباسی]] خلیفه عباسی که در سال‌های ۱۵۸ تا ۱۶۹ هجری خلیفه بود، در سال 160 قمری حج بجا آورد و سپس به زیارت مدینه آمد. در این سفر وی دستور توسعه مسجد را داد.<ref>عماره المسجد النبوی، ص 148</ref> بازسازی مسجد در سال 162هـ.ق/79-778م. آغاز شد و تا سال 165هـ.ق/82-781م ادامه یافت.<ref name=":0">مدینه منوره، ص 97</ref>  


== گسترش مساحت ==
== گسترش مساحت ==