پرش به محتوا

پیاده‌روی اربعین: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۸ سپتامبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
پیاده‌روی اربعین، از جمله آیین‌های بزرگ شیعیان است که از چند روز مانده به اربعین از مبدأ شهرهای مختلف [[عراق]]؛ به ویژه [[نجف]] آغاز می‌شود. طی این پیاده‌روی، میلیون‌ها نفر به قصد [[زیارت امام حسین(ع)]] خود را در روز [[اربعین]] به [[کربلا (شهر)|کربلا]] می‌رسانند. تعداد افراد شرکت کننده در این پیاده‌روی، از دو تا سه میلیون نفر در سال ۲۰۰۳م/۱۳۸۱ش به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال‌های اخیر رسیده است.  
پیاده‌روی اربعین، از جمله آیین‌های بزرگ شیعیان است که از چند روز مانده به اربعین از مبدأ شهرهای مختلف [[عراق]]؛ به ویژه [[نجف]]، به سمت کربلا آغاز می‌شود و طی این پیاده‌روی، میلیون‌ها نفر به قصد [[زیارت امام حسین(ع)]] خود را در روز [[اربعین]] به [[کربلا (شهر)|کربلا]] می‌رسانند. تعداد افراد شرکت کننده در این پیاده‌روی، از دو تا سه میلیون نفر در سال ۲۰۰۳م/۱۳۸۱ش به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال‌های اخیر رسیده است.  


==معرفی==
==معرفی==
خط ۴۴: خط ۴۴:
هر سال میلیون ها نفر از شیعیان عراق، مراسم عزاداری اربعین را از روز پانزدهم ماه صفر آغاز کرده و عزاداران ۲۰ صفر خود را به کربلا می‌رسانند. این عزاداری مردم عراق با آیین‌هایی مانند هوسه‌خوانی و پذیرایی از زائران انجام می‌شود.
هر سال میلیون ها نفر از شیعیان عراق، مراسم عزاداری اربعین را از روز پانزدهم ماه صفر آغاز کرده و عزاداران ۲۰ صفر خود را به کربلا می‌رسانند. این عزاداری مردم عراق با آیین‌هایی مانند هوسه‌خوانی و پذیرایی از زائران انجام می‌شود.
===هوسه‌خوانی===
===هوسه‌خوانی===
از آداب و رسوم عراقی‌ها در مسیر رفتن به کربلا، هوسه‌خوانی است. هوسه به قصاید ویژه قبایل جنوب عراق گفته می‌شود که بیان‌کننده قهرمانی و شجاعت است.<ref>[https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_101817_45fc4f88fec50e1b677b9c461258dd10.pdf «پیاده‌روی اربعین حسینی در سیره و سخن بزرگان»]، ص۱۴۶.</ref> از این گونه اشعار در جنگ‌ها، مرثیه‌سرایی‌ها، برانگیختن عزم مردان جهت انجام کارهای سخت و بزرگ استفاده می‌شود. همراهان نیز یک بیت از آن قصیده را تکرار کرده و به صورت دایره‌وار حرکت می کنند.<ref>[https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_101817_45fc4f88fec50e1b677b9c461258dd10.pdf «پیاده‌روی اربعین حسینی در سیره و سخن بزرگان»]، ص۱۴۶.</ref>
از آداب و رسوم عراقی‌ها در مسیر رفتن به کربلا، هوسه‌خوانی است. هوسه به قصاید ویژه قبایل جنوب عراق گفته می‌شود که بیان‌کننده قهرمانی و شجاعت است.<ref>[https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_101817_45fc4f88fec50e1b677b9c461258dd10.pdf «پیاده‌روی اربعین حسینی در سیره و سخن بزرگان»]، ص۱۴۶.</ref> از این گونه اشعار در جنگ‌ها، مرثیه‌سرایی‌ها و برانگیختن عزم مردان جهت انجام کارهای سخت و بزرگ استفاده می‌شود. همراهان نیز یک بیت از آن قصیده را تکرار کرده و به صورت دایره‌وار حرکت می کنند.<ref>[https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_101817_45fc4f88fec50e1b677b9c461258dd10.pdf «پیاده‌روی اربعین حسینی در سیره و سخن بزرگان»]، ص۱۴۶.</ref>


===ورود به کربلا===
===ورود به کربلا===
۳٬۰۷۰

ویرایش