پرش به محتوا

مطبوعات نجف: تفاوت میان نسخه‌ها

۳٬۰۲۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ اکتبر ۲۰۱۹
خط ۱۹: خط ۱۹:


===الغرى===
===الغرى===
اين مجله در ذى‌حجۀ سال ١٣٢٧ق، به زبان فارسى، در ۶٢ صفحه، در نجف منتشر شد. بالاى عنوان مجله، اين آيه نقش بسته بود: «و ناديناه من جانب الطور الايمن» . الغرى مشى اصلاح‌گرايانه در دفاع از دين و اسلام داشت. مدير مسئول و نويسندۀ آن آغامحمد محلاتى و صاحب امتياز آن حاج شيخ حسين اصفهانى بود. از اين مجله، تنها دو شماره منتشر شد.
اين مجله، در ذى‌حجۀ سال ١٣٢٧ق، به زبان فارسى، در ۶٢ صفحه، در نجف منتشر شد. بالاى عنوان مجله، آيه «و ناديناه من جانب الطور الايمن» بالای مجله نقش بسته بود. الغرى، مشى اصلاح‌گرايانه در دفاع از دين و اسلام داشت. مدير مسئول و نويسندۀ آن آغامحمد محلاتى و صاحب امتياز آن حاج شيخ حسين اصفهانى بود. از اين مجله، تنها دو شماره منتشر شد.


===درّة النجف===
===درّة النجف===
مجله‌اى فارسى با همان خط و مشى مجلۀ الغرى به مديريت آغامحمد محلاتى بود. شمارۀ اول آن در ٢٠ ربيع‌الاول ١٣٢٨ق منتشر شد. از جمله كسانى كه فكر سامان دادن اين مجله را داشت، مرحوم شيخ عبدالحسين رشتى، يكى از شاگردان مجتهد مصلح، محمد كاظم خراسانى بود كه اجازۀ چاپ مجله را با واسطه از آن جناب گرفته بود. درّة النجف شامل مطالب بسيارى در باب دين و تمدن ميشد و به قلم مرحوم شيخ آقا بزرگ تهرانى نوشته ميشد كه در واقع ترجمۀ كتاب «المدينة و الاسلام» نوشته محمد فريد وجدى بود. شماره‌هاى هفت و هشت مجله، آخرين شماره مزدوج بود كه در ١٠ ذى‌قعده ١٣٢٨ق به چاپ رسيد.
درة النجف، مجله‌اى فارسى با همان خط و مشى مجلۀ الغرى به مديريت آغامحمد محلاتى بود. شمارۀ اول آن در ٢٠ ربيع‌الاول ١٣٢٨ق منتشر شد. از جمله كسانى كه فكر سامان دادن اين مجله را داشت، شيخ [[عبدالحسين رشتى]]، يكى از شاگردان [[آخوند خراسانی]] بود كه اجازۀ چاپ مجله را با واسطه از آن جناب گرفته بود. درّة النجف، شامل مطالب بسيارى در باب دين و تمدن ميشد و به قلم [[آقا بزرگ تهرانى]] نوشته ميشد كه در واقع ترجمۀ كتاب المدينة و الاسلام، نوشته محمد فريد وجدى بود. شماره‌هاى هفتم و هشتم مجله، آخرين شماره مزدوج بود كه در ١٠ ذى‌قعده ١٣٢٨ق به چاپ رسيد.
 
=== نجف (اشرف) ===
این مجله، هفته‌نامه‌اى فارسى در موضوعات سياسى، دينى، هنرى، ادبى، اخلاقى و تاريخى بود. تعدادى از نويسندگان فارسى‌زبان، اين مجله را در [[نجف]] تهيه و منتشر ميكردند. از كسانى كه در انديشۀ ايجاد چنين مجله‌اى جدى بودند، ميتوان از شيخ عبدالحسين رشتى نام برد. مدير مسئول مجله در سال اول، شيخ حسين طهرانى و در سال دوم، حاج محمد حاج‌حسين بود. اين مجله مدتى طولانى چاپ و مُنتشر ميشد.
 
=== العلم ===
این مجله، در خدمت دين و علم، با موضوعاتى پيرامون پيشرفت‌هاى مادى و ادبى، به صاحب امتيازى و رياست [[سید هبةالدين شهرستانى|محمدعلى هبةالدين شهرستانى]] بود. العلم، پس از مدتى به مجله‌اى در زمينۀ دين، فلسفه، سياست، علم و هنر تبديل شد. نخستین شمارۀ اين مجله در آخر ربيع‌الاول ١٣٢٨ق منتشر شد و در دو سال اول انتشار، مدير مسئول آن، عبدالحسين ازرى بود و سپس سليمان دخيل اين مسئوليت را بر عهده گرفت.
 
=== الفرات ===
با شليك اولين گلوله به دست شيخ شعلان ابوالجون، در شهر الرميثه، در تابستان ١٩٢٠م. به سوى [[انگليس|انگليسيها]] قيام بزرگ مردم عراق عليه آنان آغاز شد. اين انقلاب به يك وسيلۀ تبليغى و اطلاع‌رسانى نياز داشت تا خبرهاى جنگ را پوشش دهد و به اطلاع همگان برساند. از اين رو شيخ محمد باقر الشبيبى به اين مهم پرداخت و روزنامه‌اى به نام «الفرات» را پايه‌گذارى كرد كه نخستين شمارۀ آن در ٢١ ذى‌قعده ١٣٣٨ق منتشر شد، اما پس از پنج شماره، با بروز نشانه‌هاى ضعف و سستى در انقلابيون و رهبران انقلاب، انتشار آن متوقف شد و آرزوى شيخ محمد باقر در تداوم انتشار آن، محقق نشد.
 
=== ۶. الاستقلال ===
مجله‌اى سياسى، ادبى و اجتماعى بود كه در هفته، چهار شماره از آن با عنوان فرعى «لاحياة بدون استقلال» منتشر ميشد. اين نشريه، دومين مجله‌اى بود كه در خدمت انقلاب مردم عراق و پرداختن به انديشه‌هاى آزادى‌خواهانه و استقلال‌طلبانۀ مردم گام برميداشت. اولين شمارۀ آن در ٨ محرم ١٣٣٩ق منتشر شد. سردبير مجلۀ «الاستقلال»
 


<ref>تاریخچه مطبوعات نجف، فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۵، ص۱۱۰-۱۱۱.</ref>
<ref>تاریخچه مطبوعات نجف، فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۵، ص۱۱۰-۱۱۱.</ref>
۱۵٬۶۱۴

ویرایش